Payap logotyp
Så funkar det
Lösning
Ikon lönebyrå
För lönebyråer
Så funkar Payap för dig som jobbar på lönebyrå
Ikon företag
För företag
Smidig lönehantering för företag med 1000+ medarbetare
Ikon medarbetare
För medarbetare
Intuitivt och användarvänligt för alla på företaget
Löneprogram

Payaps löneprogram

Ikon lönebyrå
Smarta funktioner
Få en överblick av populära funktioner i Payaps löneprogram.
Ikon företag
Interaktiv lönespecifikation
Upptäck ett enkelt och användarvänligt lönebesked.
Ikon företag
Automatiserad lön
Effektivisera löneprocessen och minska risken för fel.

Integrationer till HR-system

Zimpler logotyp
Hailey HR
Skatteverket logotyp
Simployer One
Skatteverket logotyp
Humaans
Skatteverket logotyp
HiBob

Fler integrationer

Skatteverket logotyp
Skatteverket
Skatteverket logotyp
Kivra
Skatteverket logotyp
BankID
Arbetsgivarintyg logotyp
Arbetsgivarintyg
Se alla integrationer
Om ossBloggPrisKunder
Logga in
Boka en demo
Allmänna villkor
PUB - Personuppgiftsbiträdesavtal
Integritetspolicy
Cookiespolicy
Användarvillkor
Underbiträden

Personuppgiftsbiträdesavtal

1. Bakgrund 

1.1 Detta personuppgiftsbiträdesavtal (”Personuppgiftsbiträdesavtalet”) utgör bilaga till Avtalet avseende Payaps tillhandahållande avseende Tjänsten till kund eller samarbetspartner. De definitioner som tillämpas i Avtalet tillämpas även här. Om inget annat är uttryckligen angivet i detta Personuppgiftsbiträdesavtal ska även definierade begrepp ha samma innebörd som i tillämplig dataskyddslagstiftning, innefattande Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 (”GDPR” och gemensamt ”Dataskyddsreglerna”).

‍

1.2 Payap kommer vid tillhandahållandet av Tjänsten, som Personuppgiftsbiträde, eller i tillämpliga fall som underbiträde, Behandla Personuppgifter som Kunden eller som Kundens kund (i tillämpliga fall) är Personuppgiftsansvarig för. Payaps Behandling av Personuppgifter ska då ske i enlighet med vad som föreskrivs häri.

‍

2. Kundens ansvar och instruktioner

2.1 Kunden ska säkerställa att Behandlingen som Kunden utför vid användandet av Tjänsten är förenliga med bestämmelserna häri samt med Dataskyddsreglerna.

‍

2.2 Kunden har rätten, samt är skyldig, att fatta beslut om ändamål och medel för Behandlingen. Syftet med Behandlingen är att tillhandahålla Tjänsten enligt Avtalet och tillämplig produktinformation.

‍

3. Payaps ansvar

‍

Kundens instruktioner

3.1 Payap ska endast Behandla Personuppgifter som delges av Kunden i samband med tillhandahållandet av Tjänsten enligt detta Personuppgiftsbiträdesavtal, utifrån Kundens instruktioner, i enlighet med tillämpliga lagkrav samt enligt Dataskyddsreglerna, inklusive, men inte begränsat till, artikel 28.3.a-h i GDPR. 

‍

3.2 Om Payap finner att Kundens instruktioner strider mot Dataskyddsreglerna eller saknas och Payap bedömer att nya eller kompletterande instruktioner är nödvändiga, ska Payap utan dröjsmål informera Kunden och, om möjligt, tillfälligt upphöra med berörd Behandling och invänta nya instruktioner. 

‍

3.3 Payap ska på begäran från Kunden kunna påvisa att denne följer Personuppgiftsbiträdesavtalet, Kundens instruktioner samt Dataskyddsreglerna. Payap ska utan dröjsmål underrätta Kunden om Payap uppmärksammat eller misstänker att en instruktion från Kunden strider, eller kan antas strida, mot Dataskyddsreglerna.

‍

Ansvar för skada

3.4 Payaps ansvar för de skador, och eventuell ersättning för Kundens skador som följer av Avtalet.

‍

3.5 Till undvikande av missförstånd ska artikel 82 i GDPR tillämpas vid ersättning för skada i samband med Behandling som, genom fastställd dom eller förlikning, ska utgå till Registrerade på grund av överträdelse av bestämmelse i Personuppgiftsbiträdesavtalet, instruktioner eller tillämplig bestämmelse i Dataskyddsreglerna.

‍

Tekniska och organisatoriska åtgärder m.m.

3.6 Payap ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda Kundens Personuppgifter som Behandlas av Payap. Payap ska särskilt tillse att uppfylla skyldigheterna som följer av artikel 32 i GDPR och i övrigt, om tillämpligt, följa eventuella specifika krav på säkerhetsåtgärder som överenskommits mellan Payap och Kunden. Payap ska även bistå Kunden att fullgöra Kundens skyldigheter enligt artikel 32–36 i GDPR, med beaktande av den typ av Behandling som Payap utför.

‍

3.7 Payap ska begränsa tillgången till Personuppgifterna till sådana personer som behöver ha tillgång till Personuppgifterna för att fullgöra Payaps åtaganden gentemot Kunden. Payap ska säkerställa att berörda personer omfattas av lämpliga sekretessförbindelser. 

‍

3.8 Inga Personuppgifter för vilka Kunden är Personuppgiftsansvarig får sparas av Payap efter det att Tjänsten är avslutad, undantaget om detta krävs för att följa tillämplig lag eller Kundens eventuella skriftliga instruktioner.

‍

3.9 Payap får inte lämna ut Personuppgifter till Tredje part utan Kundens föregående skriftliga medgivande, om inte skyldigheten att lämna ut Personuppgifterna följer av lag eller bindande myndighetsbeslut. Om en begäran från en registrerad eller behörig tillsynsmyndighet inkommer till Payap ska Payap utan dröjsmål vidarefordra begäran till Kunden. Payap ska, i den mån det är skäligt, bistå Kunden med att fullgöra Kundens skyldighet att svara på begäran om utövande av registrerades rättigheter. Payap har rätt att ta skäligt betalt för sådant biträde till Kunden enligt vad som överenskommes i varje enskilt fall.

‍

Personuppgiftsincidenter

3.10 Payap ska rapportera bekräftade och misstänkta Personuppgiftsincidenter utan dröjsmål till Kunden när sådana upptäcks. Rapporteringen ska åtminstone innehålla: 

  1. Personuppgiftsincidentens art och, om möjligt, de kategorier och antalet registrerade som berörs samt kategorier och antalet personuppgifter som berörs.
  2. De sannolika konsekvenserna av Personuppgiftsincidenten.
  3. Åtgärder som har vidtagits eller föreslagits samt åtgärder för att mitigera Personuppgiftsincidentens potentiella negativa effekter.

‍

3.11 Om det inte är möjligt för Payap att tillhandahålla hela beskrivningen av en uppkommen Personuppgiftsincident vid ett och samma tillfälle får beskrivningen tillhandahållas i omgångar, utan onödigt dröjsmål. Payap ska, om skäligt, på Kundens begäran även bistå med att utreda misstankar om eventuell obehörig Behandling.

‍

Underbiträden

3.12 Payap har rätt att anlita underbiträden eller byta ut underbiträden utan Kundens föregående skriftliga medgivande. Payap åtar sig att ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal med varje underbiträde som innehåller åtminstone motsvarande skyldigheter som följer av detta Personuppgiftsbiträdesavtal. Payap ansvarar fullt ut gentemot Kunden för Behandling som utförs av underbiträde. För det fall att underbiträde finns i ett tredje land, enligt definitionen i GDPR, ska Payap tillse att anlitandet av sådant underbiträde sker i enlighet med Dataskyddsreglerna. Vid tiden för ingåendet av detta Personuppgiftsbiträdesavtal har Payap anlitat de underbiträden som framgår av Payaps webbplats. Payap ska hålla listan med underbiträden på webbplatsen uppdaterad. Payap informerar även om byte av underbiträden via Tjänsten eller Payaps webbplats. Om Kunden invänder mot anlitandet av ett specifikt underbiträde har Payap rätt att säga upp Avtalet enligt vad som föreskrivs däri. 

‍

Tillgång till information och granskning 

13.13 Payap är skyldig att ge Kunden tillgång till den information som krävs för att visa att skyldigheterna enligt artikel 28 i GDPR efterföljs. Payap ska tillåta att Kunden granskar Payaps efterlevnad av detta Personuppgiftsbiträdesavtal. En sådan granskning kan genomföras en gång per år. Före påbörjandet av sådan granskning ska Kunden och Payap gemensamt komma överens om granskningens omfattning, tidpunkt, varaktighet, kontroll- och beviskrav samt kostnadsfördelning, förutsatt att detta krav på överenskommelse inte tillåter Payap att orimligt försena genomförandet av granskningen.

‍

Hantering vid Tjänstens upphörande

13.14 När Tjänsten avslutas ska Payap antingen göra Personuppgifterna tillgängliga för Kunden eller relevant partner till Kunden, eller radera Personuppgifterna enligt vad som föreskrivs i Avtalet. På begäran av Kunden ska Payap skriftligen bekräfta när åtgärderna enligt ovan är utförda.

‍

4. Övrigt

Båda Parter äger rätt att påkalla omförhandling av Personuppgiftsbiträdesavtalet om tillämplig lagstiftning, eller tolkningen av den, ändras på ett för Behandlingen avgörande sätt. Tillägg och ändringar av Personuppgiftsbiträdesavtalet ska vara skriftliga och undertecknas av båda Parterna.

‍

‍

‍
Underbilaga 1
‍

INSTRUKTIONER

Som tillägg till de instruktioner till Payap som i övrigt framgår av detta Personuppgiftsbiträdesavtal och Avtalet ska de instruktioner och den information som följer nedan iakttas vid Behandling av Personuppgifterna. Uppdatering av denna Underbilaga 1 kan göras via e-post till utsedd kontaktperson, för det fall båda Parter bekräftar den uppdaterade skrivningen.

‍

Behandlingens syfte

Payap Behandlar Personuppgifterna för att leverera Tjänsten. Behandling ska även ske för felsökning, åtgärdande av fel, att hålla Tjänsten uppdaterad, att tjänsten fungerar, samt för att förbättra användarproduktivitet, tillförlitlighet, effektivitet, kvalitet och säkerhet avseende Tjänsten. Payap kan även komma att Behandla Personuppgifter på andra sätt när Payap utför tjänster i enlighet med Avtalet eller senare skriftliga överenskommelser mellan Parterna. 

‍

Kategorier av Personuppgifter

Följande Personuppgifter ska Behandlas av Payap: 

‍

  1.  Icke känsliga Personuppgifter:
  • Namn, adress, telefonnummer
  • Personnummer, anställningsnummer, befattning, arbetsbeskrivning
  • Platsinformation
  • Närvaro, frånvaro, semester, vård av barn
  • Närstående, kön, medborgarskap, förmåner, försäkring, pension, 
  • Uppgifter om enhet
  • Lön, skatt, bankkontonummer, kreditkort, utmätning, kreditkortstransaktioner
  1. Känsliga Personuppgifter:
  • Sjukfrånvaro, behandling, rehabilitering
  • Fackföreningstillhörighet

‍

Kategori/kategorier av Registrerade

Payap ska Behandla Personuppgifter för följande kategorier av Registrerade: 

  1. Användare av Tjänsten, vilka utgörs av Kundens anställda och konsulter, samt andra personer vars Personuppgifter Kunden väljer att behandla inom ramen för Tjänsten.
  2. Användare av Tjänsten, vilka utgörs av kunder till Kunden och dessa kunders anställda eller konsulter, samt andra personer vars Personuppgifter Kundens kunder väljer att behandla inom ramen för Tjänsten.

Behandlingens art och natur

Behandlingen omfattar genom Tjänstens lagring, organisering, strukturering, anpassning, hämtning, sammanställning, delning, radering, felsökning, support och annan bearbetning av den information som skickas till/laddas upp/läggs in/skapas och på annat sätt hanteras av Kunden, i tillämpliga fall Kundens kund, samt Payap inom ramen för Tjänsten. 

‍

Behandlingens varaktighet

Behandlingen ska fortgå så länge Avtalet föreskriver, eller för att Behandlingen är nödvändig enligt tillämplig lagstiftning.

‍

Payap logo
Payap är ett intuitivt, användarvänligt lönesystem för det moderna företaget.
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Facebook
‍Payap AB
Mäster Nilsgatan 8
211 26 Malmö

Org.nr 559252-6247

010-146 66 00
‍
‍
hej@payap.se
Produkt
För lönebyråer
För företag
För medarbetare
Funktioner
Integrationer
Onboarding
Pris
Logga in
Företaget
Om oss
Blogg
Karriär
Kunskapsbank
Kundberättelser
© 2024 Payap All rights reserved.
Allmänna villkorCookiesPUBIntegritetspolicy AnvändarvillkorUnderbiträden